مجموع نظرات: ۲
چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

در تازه‌ترین تعریفی که سازمان یونسکو از انسان باسواد ارائه داده، توانایی استفاده از آموخته‌ها و توانمندی‌ها برای ایجاد تغییر در زندگی به‌عنوان شاخص باسوادی افراد تعیین شده است.

دانش آموز

همشهری آنلاین-رابعه تیموری:احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی معتقد است با اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به اهدافی فراتر از این شاخصه‌ها دست پیدا می‌کنیم. محمودزاده پرورش مهارت‌های فردی و اجتماعی و تاثیرگذاری این مهارت‌ها در رشد شخصیتی دانش‌آموزان را از افق‌های پیش‌بینی شده در سند تحول ذکر می‌کند و می‌گوید: «شاخص‌هایی که برای تربیت دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی تعریف شده، نه‌تنها شاخصه‌های تعیین شده در یونسکو را در برمی گیرد، بلکه از این تعاریف هم کامل‌تر و پیشرفته‌تر است.»

ملاک های باسوادی تغییر کرد | چه کسانی با سواد هستند؟


او پیشگیری از رشد تک‌بعدی دانش‌آموزان را از اهداف اجرای سند تحول بنیادین و از شاخصه‌های مهم باسوادی افراد ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: «بر اساس سند تحول باید به رشد ساحت‌های ششگانه در دانش‌آموزان توجه شود و کودکان و نوجوانان علاوه بر فعالیت‌های درسی و علمی، در زمینه مهارت‌های زندگی، حوزه‌های کسب‌وکار، استفاده از رایانه، به‌کارگیری هوش مصنوعی و فعالیت‌های زیستی و بدنی توانایی لازم را به‌دست آورند.»
معاون وزیر آموزش‌وپرورش اجرایی کردن سند تحول را از اقدامات و رویکردهای جدی دولت سیزدهم می‌داند و ارتقای محتوای آموزشی و افزایش توانمندی معلمان را بستر تحقق این‌رویکرد و عملیاتی شدن ساحت‌های چندگانه سند تحول برمی شمرد. محمودزاده می‌گوید: «اقداماتی مانند اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان و برگزاری آزمون ویژه دانشگاه فرهنگیان تلاش‌هایی است که در جهت شکوفایی توانمندی نیروی انسانی انجام شده و در تولید محتوای آموزشی هم به پرورش نوآوری، خودباوری و اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموزان نگاهی ویژه داریم.»
‌بیشتر بخوانید:
تغییر نظام آموزشی همه سند تحول بنیادین نیست

کد خبر 835373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha